Recenzija : Stanarka napuštenog zamka - En Bronte

En Bronte rođena je 1820. godine kao najmlađe dete u svešteničkoj porodici u Jorkširu. Iako manje poznata od svojih sestara, podjednako talentovana i maštovita En uspeva da objavi dva romana, Agnes Grej i Stanarka napuštenog zamka, a da tome nisu prethodila mnogobrojna odbijanja izdavačkih kuća, kao što je to bio slučaj sa Emili i Šarlot. Oba romana bave se pitanjem položaja žena u društvu, pri čemu se Stanarka napuštenog zamka smatra pretečom feminističkog romana. Zbirku poezije o čarobnom svetu Gondal koju je izmaštala zajedno sa Emili objavljuje pod pseudonimom Akton Bel. Irski romanopisac Džordž Mur izjavio je da je En mogla da nadmaši Džejn Ostin da njen život nije prerano ugašen. Umrla je od tuberkuloze u dvadeset devetoj godini.

Ko je ta predivna gospa u crnom koja se uselila u oronuli zamak Vajldfel? Tajanstvena žena koja živi tamo sa sinčićem i starom služavkom, da li je zaista mlada udovica kao što se predstavlja?

Iz spokojne, mirne uljudnosti Helen Grejam zrači neka hladnoća, svi su to primetili, a njena prošlost obavijena je velom misterije. Radoznali susedi na sve načine pokušavaju da otkriju ko je ona i odakle je, ali ne uspevaju da izmame zadovoljavajući odgovor ili bar uzgrednu opasku. Gospođa Grejam jedva da je učtiva prema njima i raspoloženija je da im kaže ’zbogom’ nego ’dobar dan’. Lepa usamljenica dane provodi tako što slika i brine se o malom Arturu – možda i previše revnosno, neko bi mogao da kaže. Prisustvo žene koja se odnosi prema njemu sa neobičnom ravnodušnošću privlači pažnju i Gilbertu Makramu, mlađanom zemljoposedniku strastveno posvećenom svojim imanjima i udvaranju gracioznim mladim damama. Iako Helen deluje kao da je nepoverljiva i prezriva prema čitavom muškom rodu, on uspeva da pridobije njenu naklonost i razvije duboko prijateljstvo sa njom.Međutim, Helenina uzdržanost pokreće zlobne glasine i ogovaranja, tako svojstvene ljudskom rodu, pa će čak i Gilbert početi da sumnja. Tek kada mu ona poveri svoj dnevnik, na površinu će isplivati detalji mučne prošlosti koju je ostavila za sobom.

Pre gotovo dva veka, iz pera najmlađe sestre Bronte potekla je nezaboravna priča o ženi koja se nepokolebljivo bori za svoju samostalnost, kršeći sve društvene norme.

Izdavačka kuća Vulkan ponovo nas je iznenadila svojim izdanjem. Ovaj put, to je bio roman Stanarka napuštenog zamka, čuvene En Bronte. Kao što već znate, ovaj klasik je do sada doživeo veliki broj štampe u različitim formatima, ali kada pogledate ovo izdanje, tvrdi povez, složićete se da je do sada najbolje i najlepše. Isto tako verujemo da su male šanse da niste pročitali ovaj roman, ali ako grešimo, onda je pravo vreme da se upoznate sa savršenim pisanjem najmlađe sestre Bronte i pravi je trenutak da pročitate ovaj divni roman.

Što se tiče same radnje, mislimo da je suvišno i prosto nemoguće kritikovati ovaj roman, jer on je klasik svetske književnosti i nema tu šta da se dodaje i oduzima. Ovo je roman koji se definitivno mora pročitati, u bilo kojem životnom periodu. Uživanje u prelepom stilu pisanja i radnji je svakako zagarantovano, a kada prvi put pročitate nešto iz pera sestara Bronte, rado ćete se drugi put vraćati.

Izdavač: Vulkan